Koliko bi doživotna zabrana korištenja Appleovih usluga utjecala na vaš život? U većini slučajeva, gubitak Appleovih usluga vaš bi pametni telefon učinio gotovo beskorisnim, dok bi gubitak pristupa Googleu uništio vaš račun e-pošte. Zabrana Amazona onemogućila bi čitanje vrijednih kupljenih knjiga i stripova povezanih s Kindleom, dok bi zabrana Microsofta pretvorila Xbox Series X u ništa više od skupog držača za papir.
Mali je broj netehnoloških poduzeća koja bi mogla nanijeti jednaku štetu. U slučaju da vas banka blokira, svakako bi bilo nezgodno, ali strogi propisi znače da bi tvrtki bilo teško zatvoriti račun i ujedno zadržati novac.
Unatoč tome, tehnološke tvrtke dugo su se ustručavale priznati ozbiljnost potencijalne zabrane svojih usluga. Zakonski, možda imaju pravo uskratiti uslugu ako to smatraju prikladnim, no to je slaba utjeha za bivše korisnike čiji će se životi zakomplicirati zbog optužbi za kršenje pravila.
Bloombergov Kurt Wagner izvještava:
Facebookova matična tvrtka Meta Platforms Inc. gradi odjel za korisničku podršku kako bi pomogla korisnicima svojih društvenih mreža kojima su objave ili računi neočekivano uklonjeni.
Napori su još u ranoj fazi i dobili su veći prioritet zahvaljujući povratnim informacijama koje je Meta dobila od nadzornog odbora, neovisnog tijela koje je tvrtka osnovala 2020. kako bi preispitala neke od svojih odluke o upitnom ili problematičnom sadržaju. Odbor je primio više od milijun žalbi korisnika, od kojih su se mnoge odnosile na podršku za račune.
„Kako pružamo brigu i korisničku uslugu te odgovaramo ljudima na pitanje zašto je njihov sadržaj uklonjen ili zašto su njihovi računi uklonjeni?”, rekao je Brent Harris, Metin potpredsjednik uprave, koji je potvrdio da je poboljšanje Metine korisničke usluge nešto na što „troše dosta vremena”. Nije dao detalje o tome kako će grupa voditi interakciju s korisnicima.
Gubitak pristupa Facebook računu može biti brutalan. Za većinu korisnika, to bi uništilo dvije društvene mreže odjednom – Facebook i Instagram – ostavljajući ih bez internetskog druženja te izolirane od svojih prijatelja. Nekima bi to također učinilo beskorisnim nekoliko skupih naprava kao što su videofon Portal ili slušalice Oculus.
A za druge bi to moglo biti pogubno. Ako vodite e-trgovinu izravno prema potrošačima, mogućnost plaćanja za Facebook oglase može značiti razliku između opstanka i neuspjeha. Ako vodite internetski medij, promoviranje vašeg sadržaja na društvenim mrežama nije stvar izbora. S druge strane, ako ste profesionalni influencer, vaš Instagram račun je vaša cijela karijera.
Međutim, za razliku od srodnih mega korporacija, Facebook vodi društvenu mrežu. Njihovi platformski standardi zajednice protežu se na 25 stranica samo u javnim verzijama i još stotine u detaljnim dokumentima koji se predaju moderatorima da vode njihov rad. Obično je teško jednostavno doznati zbog kojeg ste pravila zabranjeni, a stupiti u kontakt s čovjekom kako biste argumentirali svoju nevinost ili molili za oslobađanje od kazne može biti gotovo nemoguće.
Stoga je dobro vidjeti da društvena mreža konačno priznaje ozbiljnost takvih zabrana. Facebook je kroz povijest mrzio zapošljavati ljude da rade posao koji ponekad može biti slabo automatiziran, ali što prije uspije pokrenuti ovaj tim, to bolje.
Naravno, moć zabrane Facebooka izravna je posljedica moći samog Facebooka.
Potišteni Mark
Mark Zuckerberg gostovao je na podcastu s Joeom Roganom, na intervjuu od čak tri sata. Lako je podcijeniti Rogana i još je lakše biti zabrinut zbog njegove sklonosti da promiče sugovornike koji koketiraju s desničarskom radikalizacijom, ali njegova tehnika intervjuiranja doista je impresivna. Roganova ličnost je ta potpunog naivca, spremnog povjerovati u apsolutno sve što mu se kaže na uzbuđen, kolegijalan način. Užasan je u pozivanju ljudi na odgovornost u konvencionalnom smislu, ali je dobar u tjeranju ljudi da odbace implikacije svojih pozicija i otkrivanju puke gluposti kakva ona jest.
Sve je to učinilo Zuckerbergov intervju zanimljivim; ne kao prodorno otkrivanje Metinih budućih planova ili Zuckerbergove genijalnosti, već kao proučavanje karaktera čovjeka koji je uistinu tužan zbog svog posla i očajnički traži nešto novo što bi ga moglo oduševiti.
„Ujutro se probudite, pogledate moj telefon, dobijete tipa milijun poruka… Obično nije dobro”, izjavio je Zuckerberg. „Skoro kao da se svaki dan probudiš i dobiješ udarac u trbuh.”
Jedan važan zaključak za iz intervjua bio je da financijska analiza Metinog usmjeravanja na metaverzum promašuje bit. Matična tvrtka Facebooka treba novi narativ kako bi opravdala cijenu svojih dionica nakon stagnantnog rasta Facebooka i Instagrama, a njihov slogan – „Svi ćemo živjeti u metaverzumu” – to osigurava.
Ipak, Facebookom ne upravljaju dioničari niti se Facebook na njih fokusira: njime upravlja Mark Zuckerberg, kojemu očito očajnički treba malo radosti u životu. Gubitak 10 milijardi dolara godišnje na izgradnji tehnologije virtualne stvarnosti koja vam omogućuje igranje pokera u svemiru možda i nije sjajan poslovni potez, ali omogućuje Zuckerbergu da provede dio svog radnog dana bez da ga čovječanstvo proziva zbog stvaranja web stranice koja je uništila stari svjetski poredak i zamijenila ga novim koji čak nema ni liniju za pomoć korisnicima kada vam se račun trajno izbriše.
Na kraju krajeva, tko od nas može iskreno reći da ne bi učinio isto?