Porastao je volumen beskontaktnih transakcija, algoritmi koje koriste društvene mreže već stvaraju personaliziranu ponudu za kupce pa se opravdano postavlja pitanje koji je idući korak i što nam donosi jača upotreba umjetne inteligencije i virtualne realnosti koju će omogućiti 5G infrastruktura.
Ericssonov godišnji izvještaj najavljuje da će za najkasnije pet godina 65 posto zemlje biti pokriveno 5G infrastrukturom što će naravno povećati količinu podataka koje je moguće obraditi pa će biti moguće intenzivnije koristiti VR servise, pametne ekrane i cloud servise za stvaranje personaliziranog iskustva kupca. Studija Qualcomma pak kaže da će 5G stvoriti 22 milijuna novih radnih mjesta, prihod od 3600 milijardi dolara te rast globalnog BDP-a od 2100 milijardu dolara.
5G naime osigurava korištenje brži protok velike količine podataka s manjom latencijom što je preduvjet za razvoj aplikacija za maloprodaju po mjeri svakog kupca. Stručnjaci kažu da će promjene ići u pravcu manje važnosti fizičkih trgovina prema tehnologijama IoT, AI i VR-a kao i uporabe clouda. Upravo te tehnologije već obučavaju veću količinu podataka o kupcu i o njihovim navikama, a to će i u budućnosti biti dragocjeni podaci o kojima će ovisiti uspjeh retail biznisa. Otvaraju se vrata 3D printanja proizvoda, dostave putem dronova, i virtualnih garderobnih kabina kao i puno drugih novosti.
Pet područja maloprodaje u koje 5G donosi napredak;
Personalizacija
Sve su studije pokazale da 90 posto kupaca želi personalizirano iskustvo odnosno da im trgovine preporučuju proizvode specifične za njihov ukus. U tom kontekstu fizičke trgovine nude kupcu ljudski kontakt i važnu informaciju o proizvodima, međutim, 5G osigurava da tu informaciju možete dobiti u stvarnom vremenu bez potrebe odlaska u trgovinu. Upotrebom kamera i senzora trgovci mogu stvoriti dojam stvarne trgovine što bi lojalnim kupcima uštedjelo vrijeme dolaska u trgovinu, a prednost je i u tome sto vjerojatno neće propustiti kratkotrajne akcije. S druge strane ako kupac i šeta po trgovinama ili shopping centru na personaliziranom HD ekranu u izlogu mogao bi vidjeti kako izgleda u haljini koja je na lutki. Takva usluga generira veliku potrebu podataka i zahtijeva veliku brzinu pa je za nju 5G preduvjet. IKEA primjerice već godinama ima aplikaciju kojom predmete iz njihove trgovine u virtualnom prostoru možete postaviti i vidjeti kako izgleda, međutim to je preteča onoga što nas očekuje jer budućnost donosi aplikacije u kojem predmet možete smjestiti u svoju virtualnu prostoriju koja preslikava stvarni izgled.
Preciznija nabava robe i brža dostava
5G tehnologija mogla bi donijeti revoluciju u lancu nabave i upravljanju skladištima što u konačnici kupcu može donijeti bržu isporuku robe, ali i jeftiniji proizvod. I danas logistika maloprodaje ovisi o tehnologiji, a brža veza i pouzdanija to će unaprijediti. Velika skladišta koriste barkodove za upravljanje robom, a podaci o inventaru u cloudu mogli bi dodatno ubrzati dostavu i povećati kontrolu. Na drugoj strani dostava proizvoda stvara troškove. Za kraće udaljenosti u budućnosti bi nam robu mogli dostavljati i dronovi, kažu stručnjaci.
Kupnja bez blagajni i redova
Čak i na lokaciji mreža pete generacije mogla bi značiti ukidanje potrebe za blagajnama i redovima. Naime, kupac bi mogao mobitelom skenirati proizvod i odmah ga platiti te otići iz trgovine s kupljenim proizvodom bez potrebe da gubi vrijeme na blagajnama. Sustav provjere košarica pratit će da su svi proizvodi izneseni iz trgovine i plaćeni, a što se uzima iz trgovina mogu pratiti i kamere i senzori uz pomoć umjetne inteligencije.
Baze podataka i autonomni roboti
Svakog se dana u online trgovinama, ali i fizičkim dućanima generiraju ogromne količine podataka koje preopterećuju postojeće Wi-Fi mreže. 5G mreža omogućuje korištenje puno veće količine podataka o samom kupcu, njegovim potrošačkim navikama ali i stanju na policama i u zalihama. Naročito je to važno u maloprodaji široke potrošnje u kojoj svakog dana treba pratiti stotine i tisuće artikala na policama. Američki lanac supermarketa nedavno je implementirao robota Tally koji prati stanje na policama tako što obilazi trgovinu, prosljeđuje podatke o stanju na policama zaposlenicima, ali i šalje podatke o količini robe kupcima preko aplikacije.
Brža obrada podataka
Bez detaljne obrade prikupljenih podataka danas nema marketinga jer je baza današnjeg oglašavanja poznavanje kupca i njegovih specifičnih navika i potreba. Zbog toga trgovci prikupljaju ogromne količine podataka, a njihova obrada je i dalje relativno spora. 5G će tu puno pomoći pa analitičari idu toliko daleko da tvrde da će osigurati i obradu podataka u realnom vremenu. Starbucks već sada prikuplja ogromne količine demografskih podataka o svojim klijentima, njihovim navikama te životnim izborima nevezanim uz konzumaciju hrane i pića, pa tako kroz obradu podataka predviđaju buduće performanse svojih lokala. Uporabom baze tako mogu izabrati profitabilne lokacije i izbjeći financijske poteškoće.