Tvrtka koju je prije tek osam godina u Kutini osnovao Matija Žulj nametnula se svojim inovativnim rješenjima u području precizne poljoprivrede. Agrivi je postao nezaobilazan partner u povećanju efikasnosti i profitabilnosti proizvodnje hrane. Da je tome tako dokazuje i nagrada Ujedinjenih naroda, kojom je ova svjetska organizacija Agrivi proglasila najboljim inovatorom u poljoprivredi, a to je tek jedna od mnogih globalnih nagrada koje su u osam godina rada prikupili.
A kako je sve počelo? Matija Žulj je IT-evac koji je tvrtku osnovao 2013. godine u Kutini u malom uredu od svega 11 kvadratnih metara. Prije nego je otvorio tvrtku Žulj je radio za izvrsnu plaću u digitalnom sektoru, ali je promišljao o problemu proizvodnje hrane. Nije mu bilo prihvatljivo da na planeti postoje ljudi koji gladuju dok bogati dio populacije baci i 50 posto proizvedene hrane. Iz knjiga, pojašnjava, ništa nije mogao naučiti pa je prije osam godina zasadio plantažu borovnica. Pokušavajući pronaći adekvatnu aplikaciju koja bi mu pomogla u proizvodnji borovnica zaključio je da na tržištu nedostaje jednostavno sveobuhvatno rješenje za poljoprivrednike. Tada je dao otkaz u tvrtki u kojoj je radio i počeo razvijati Agrivi. Danas ima oko 50 zaposlenika u nekoliko ureda u Bukureštu, Zagrebu, Londonu i SAD-u, nudi rješenja kompanijama i poljoprivrednicima u cijelom svijetu, a investitori su u njegovu tvrtku uložili više od 50 milijuna kuna. Na listi klijenata je oko 35 tisuća tvrtki i pojedinaca među kojima globalni igrači Nestlé, Kimberly-Clark i Driscoll’s, ali i domaće tvrtke poput Podravke i Francka.
Aplikacija koju je proizveo Agrivi koristi niz algoritama pa u realnom vremenu, na specifičnoj lokaciji vodi poljoprivrednike kroz postupak proizvodnje. Žulj kaže da je Agrivi mozak farme te da mali proizvođač dnevno mora u aplikaciji provesti tek tri minute, dok ostalo rade algoritmi. Razgovarali smo s Matijom Žuljem o implementaciji 5G tehnologije u poljoprivredu. Vjeruje se da je tehnologija nove generacije ključna za razvoj precizne poljoprivrede, a to vjeruje i Žulj koji kaže da je za Agrivi, ali i druge agrotehnološke tvrtke, 5G zaista prekretnica.
Koliko 5G mreža i njezina implementacija utječe na razvoj tvrtke Agrivi?
Konkretno, Agrivi softver će uz 5G moći skupljati još više informacija ključnih za poljoprivrednu proizvodnju, bolje ih i brže analizirati kroz naprednu umjetnu inteligenciju, pa onda i davati brže i kvalitetnije savjete i preporuke za poljoprivrednike. Time će se stvoriti dodatna vrijednost našeg proizvoda i sigurno će ubrzati implementaciju rješenja za upravljanje poljoprivrednom proizvodnjom kakav smo razvili u tvrtki.
Što će 5G mreža donijeti poljoprivredi?
5G tehnologija otvara nove mogućnosti u ruralnim područjima, što je ključno u poljoprivredi. Mreže pete generacije značajnije će unaprijediti stabilnost i kvalitetu komunikacijske infrastrukture u tim dijelovima, pa će sve mogućnosti novih tehnologija biti dostupne diljem zemlje u punom kapacitetu. Hrvatska može profitirati u slučaju da potakne što brže uvođenje 5G mreža i njihovu implementaciju te razvoj industrijskih aplikacija kojima je povezivost nužna za ostvarivanje punog potencijala. Bolja dostupnost povezivosti može ubrzati digitalnu transformaciju Hrvatske i tako povećati konkurentnost našeg gospodarstva.
5G tehnologija podržava koncept pametne poljoprivrede, a to je budućnost. Povećava mogućnosti ugradnje dodatnih senzora, još preciznije kontrole i sustave upozoravanja, ali i automatizaciju velikog dijela poslova u poljoprivrednoj proizvodnji.
Uz 5G tehnologije veže se i širenje umjetne inteligencije, a potencijal tih tehnologija je ogroman. Korištenjem umjetne inteligencije može se smanjiti upotreba gnojiva za 10 posto, vode i navodnjavanja do 40 posto, no bez gubitaka prinosa i uz bolju kvalitetu samog proizvoda. IoT i AI tehnologije omogućuju da se uz pomoć velikog broja senzora koji nadziru rast biljaka, pojavu insekata i raznih uzročnika bolesti, svaka biljka može tretirati prema svojim specifičnim potrebama bez gubitka resursa. Imajući na umu veliki izazov nedostatka radne snage u poljoprivredi, razvoj robotike je iznimno bitan kako bi nadoknadio nedostatak ljudi i osigurao izvođenje potrebnih agronomskih aktivnosti na poljima.
Koji su daljnji planovi razvoja tvrtke Agrivi – širenje na nova tržišta ili nove usluge?
Nedavno smo dogovorili investiciju s hrvatskim fondom rizičnog kapitala Feelsgood u iznosu od 5,6 milijuna kuna te otvorili ured u SAD-u i zaposlili Boba Westbrooka kao našeg novog direktora prodaje. Snažan napredak koji smo ostvarili i izvanredni klijenti koje podržavamo pripremili su nas za sljedeću fazu našeg rasta. Želimo potvrditi svoju poziciju na karti vodećih svjetskih agrotehnoloških kompanija, i to jačanjem naše vodeće pozicije na tržištu u Europi, povećanjem tržišnog udjela u našem ciljnom segmentu u SAD-u i izgradnjom partnerstava za druge regije.
IT sektor dokaz je da je svijet globalno selo. Kako jedan start-up iz Hrvatske osvaja tržište svijeta?
Mislim da je danas posve jasno da su uspješne priče iz Hrvatske itekako moguće. Imamo već puno primjera, kao što su Rimac Automobili, Microblink, Infobip, Five, Nanobit, Infinum i mnogi drugi. Naše tvrtke sve se bolje plasiraju, regija se sve bolje doživljava i svaka sljedeća tvrtka imat će nešto lakše uvjete. Nadamo se da će i naša priča pomoći lokalnoj sceni te pokazati da je snažan rast i izvoz na svjetska tržišta moguće ostvariti u nišama i sektorima koji do prije nekoliko godina gotovo da nisu niti postojali.
Potencijal Agrivija je ogroman, a cilj im je doći do 1 posto proizvođača u svijetu. Kad uzmemo u obzir da se poljoprivredom bavi 1,3 milijarde ljudi možemo zaključiti da Agrivi ima ogromnu bazu potencijalnih klijenata. Precizna poljoprivreda je privukla i kapital Billa Gatesa, a potencijalni problemi proizvodnje hrane koji će se pokušati riješiti digitalnim rješenjima su nedostatak radne snage, što otvara prostor za robotizaciju, te problem dostave hrane, za što u Agriviju vide kao rješenje blockchain tehnologiju.
Zasad rješenja tvrtke Agrivi nude podršku za proizvodnju više od 100 kultura, a poljoprivredni software koji su proizveli omogućava donošenje poslovnih odluka na temelju stvarnih podataka s polja prikupljenih u realnom vremenu. Agrivi rješenje za izviđanje oranice tako nudi mogućnost lociranja problematičnih područja, prikupljanje dokaza, analiza potrebe za primjenu pesticida, ali i planiranje optimalnog datuma berbe.
Za tvrtku VeggiTech iz Saudijske Arabije radili su sustav koji upravlja cijelim terenom, dodjeljuje resurse, upravlja prostorom za pohranu, planira žetvu te predviđa realne prinose. Kompanija je pokrenula kampanju „Znaj što jedeš” , a kroz QR kôd, kupci su jednim klikom mogli znati sve o podrijetlu i kvaliteti proizvoda kojeg kupuju. Nestlé je pak poljoprivrednicima htio pružiti potporu digitalnim alatom za poljoprivredu i upotrebom analitike podataka kako bi se uvidjelo kojim se praksama dovodi do najbolje kvalitete i najboljih prinosa te se stoga odlučio na služenje platformom za upravljanje lancem opskrbe AGRIVI 360 Supply Chain Management.
Nakon implementacije softverskog rješenja Agrivi u njen poljoprivredni lanac opskrbe za dječju hranu, kompanija Nestlé je dobila cjelovit i transparentan uvid, u stvarnom vremenu, u način uzgoja robe koja se upotrebljava u njenim tvornicama. S obzirom na to da poljoprivrednici, u skladu sa standardima kompanije Nestlé, trebaju strogo izbjegavati preventivnu upotrebu agrokemijskih proizvoda te se usredotočiti na upotrebu koja se temelji na nadziranju ili prognoziranju, softverom AGRIVI poljoprivrednicima se pružaju nadzorni podaci o vremenskim uvjetima i mikroklimi, otkrivanju rizika od nametnika te upozorenja o riziku i satelitske snimke kojima se omogućuje precizna reakcija i zaštita određenih područja. Platforma sadrži i ugrađene baze podataka o proizvodnji usjeva i o gnojivima, a koji su zakonski registrirani, čime se poljoprivrednicima pomaže održati usklađenost te im se pružaju korisni uvidi u upravljanje hranjivim tvarima na terenu.