Kažu da je komunikacija ključ svake dobre veze. No, kada su u pitanju vozila i njihovi vlasnici, uglavnom vlada tišina.
Osim nekoliko neodređenih svjetlosnih simbola na kontrolnoj ploči i bočnim retrovizorima – i par zvukova temeljenih na senzorima u nekim novijim modelima i, naravno, automobilskih truba – vozači ne znaju ništa o tome što će vozila i pješaci oko njih učiniti. Opasna prepreka na cesti, dva automobila koja se spremaju krenuti u istu traku ili bicikl koji izlazi iz slijepe ulice ispred vas samo su neka od potencijalnih iznenađenja, za koja vozač često sazna prekasno, a ponekad sa smrtonosnim posljedicama.
Ipak, do kraja ovog desetljeća očekuje se da će se vjerojatnost takvih iznenađenja smanjiti. Proizvođači razvijaju sustave poznate kao C-V2X (skraćenica za tehnologiju cellular vehicle-to-everything) za komunikaciju vozila međusobno te s pješacima, biciklistima, građevinskim radnicima – putem nosivih senzora ili pametnih telefona – i elementima cestovne infrastrukture, poput semafora .
Uz tehnologiju V2X, automobil čiji senzori ili kamere detektiraju rupu na kolniku moći će obavijestiti svoje vozače, dajući im vremena da poduzmu manevre izbjegavanja. Radnici na autocestama bit će upozoreni na nadolazeće vozilo koje im je preblizu. Vozači školskih autobusa bit će upozoreni da ne puštaju djecu da izlaze prije nego što se vozilo ne zaustavi, a biciklisti i vozači bit će svjesni jedni drugih prije mogućih sudara.
„Dok je pasivna sigurnost poput sigurnosnih pojaseva i aktivna sigurnost od stvari kao što je upozorenje o napuštanju trake poboljšala sigurnost putnika, smrtni slučajevi izvan vozila rastu”, rekao je Anupam Malhotra, viši direktor povezanih usluga za Audi u Americi. „Sada radimo na pružanju kooperativne sigurnosti, dijeleći sigurnosne informacije s drugima.”
Audi je predvodio rad na tehnologiji V2X, surađujući s Ministarstvom prometa Virginije i u gradu Alpharetta, Georgia, na testovima s vozilima koja mogu komunicirati sa školskim autobusima, radnicima na autocestama i biciklistima. Testna vozila C-V2X mogla su otkriti zaustavljene školske autobuse, vozila koja prolaze kroz crveno svjetlo, građevinske radnike na kolniku i bicikliste u mrtvim kutovima ili koji pokušavaju skrenuti ispred vozila koje skreće.
Osim povećane sigurnosti, komunikacija vozila može smanjiti tjeskobu vozača. Neki Audi automobili u 103 grada u SAD-u, koristeći drugačiju tehnologiju, već mogu komunicirati sa semaforima, pri čemu se na ploči s instrumentima pojavljuje odbrojavanje do zelenog svjetla. Jednostavno saznanje kada će se svjetlo promijeniti može učiniti vožnju u koloni manje stresnom.
Ova upozorenja mogu se prikazivati na kontrolnoj ploči vozila, ručnim uređajima u jakni ili čak na pametnom telefonu.
V2X tehnologija također bi se mogla koristiti za tzv. dinamični geofencing, rekao je Johannes Springer, glavni direktor udruženja 5G Automotive Association. Primjerice, dodao je, kada se otkriju prekomjerne emisije u atmosferi, hibridno vozilo koje se prati dok putuje unutar virtualnog perimetra moglo bi dobiti upute da vozi samo u električnom načinu rada, rekao je.
„Ne mogu zamisliti budućnost vozila bez V2X tehnologije”, rekao je Ram Iyer, viši potpredsjednik za povezivost u Harman Internationalu, dobavljaču tehnologije vozila. „Budući da se ljudski raspon pažnje smanjuje, tražit ćete ove tehnologije da vam spase život.”
Očekuje se da će se tehnologija V2X u vozilima pojaviti već 2025. Doduše, sve dok ne bude postojao dovoljno velik broj vozila sposobnih za komunikaciju, šačica koja to može uglavnom će razgovarati sama sa sobom.
Neka vozila u Kini već nude V2X na određenim lokacijama i s ograničenim značajkama, kao što su upozorenja o mogućim sudarima, mrtvim kutovima, gubitku kontrole i zastojima u prometu. S druge strane, određeni modeli Volkswagena u Europi nude drugačiji oblik V2X tehnologije, poznat kao Car2X; ti se automobili mogu izravno umrežiti s drugim Volkswagen vozilima, obavještavajući jedni druge o kritičnim prometnim situacijama, uključujući pokvarene automobile i vozila hitne pomoći koja se približavaju.
Iako su se mnogi proizvođači obvezali ponuditi V2X tehnologiju, još uvijek postoje prepreke koje treba svladati, osim nužnosti postizanja kritične mase. Vlada SAD-a isprva je preporučila mandat V2X tehnologije za nova vozila, ali je preporuka povučena tijekom Trumpove administracije. Dio spektra koji je Savezna komisija za komunikacije (FCC) dodijelila V2X komunikacijama preraspodijeljen je za druge svrhe. FCC tvrdi da je tehnologija C-V2X postala nepotrebna zbog sve veće prisutnosti senzora i kamera u vozilima – stajalište s kojim se industrijsko trgovačko udružnje Alliance for Automotive Innovation ne slaže.
Za komunikaciju će industrija u početku koristiti LTE mobilnu tehnologiju; kako bi se izbjegla kašnjenja u prijenosu, vozila će razgovarati jedno s drugim izravno, a ne preko mobilnih odašiljača. S vremenom će se sustav prebaciti na 5G standarde, što će omogućiti bržu komunikaciju.
Dobra vijest je da za V2X sigurnosne značajke neće biti nadoplate.
„Nikad nisam čula ni za jednu automobilsku tvrtku koja planira profitirati od ove sigurnosne tehnologije”, rekla je Hilary Cain, potpredsjednica za tehnologiju, inovacije i mobilnost, Alliance for Automotive Innovation. „I to je kooperativna tehnologija. Sva vozila će moći međusobno komunicirati, bez obzira na marku.”
„V2X je vrlo važna značajka u vozilima; dat će ogroman doprinos sigurnosti,” rekla je Maite Bezerra, analitičarka pametne mobilnosti i automobilske industrije u tvrtki ABI Research. „Danas ima toliko nesreća koje bi se mogle spriječiti. A s naprednim upozorenjima o prometnim gužvama i crvenim svjetlima koja će smanjiti nagla kočenja, poboljšat će se i učinkovitost goriva.”
Međutim, iako proizvođači i vlade diljem svijeta uviđaju vrijednost V2X-a, nitko još nije propisao njegovu upotrebu. U Kini i Europi V2X će postati dio njihovog programa procjene novih automobila sudaru NCAP (New Car Assessment Program), pri čemu će modeli dobivati bodove za uključivanje V2X sustava.
Američka Savezna komisija za komunikacije još nije proglasila konačna pravila koja reguliraju V2X standarde. Brojni proizvođači opreme i automobila – uključujući Audi, Ford i Jaguar Land Rover – kao i nekoliko ministarstva prometa saveznih država podnijeli su zahtjev FCC-ju za izuzeće, koje će, ako bude odobreno, omogućiti ponudu tehnologije C-V2X.
Unatoč tome, industrija ne gubi vrijeme. Audi, na primjer, radi s proizvođačima bicikala i opreme kako bi ponudio V2X transpondere za bicikliste i planira početi nuditi V2X u svojim vozilima za godinu modela 2025.
„Trenutačno uključujemo V2X u razvoj naše arhitekture vozila, jer ne možemo čekati i moramo biti spremni”, rekao je Mark Dahncke, direktor komunikacija proizvoda, Audi of America.
Prva osoba koja nam pošalje pismo u kojem stoji: „Spasili ste mi život”, učinit će da se sve to isplati.
Izvor: The New York Times