The Society of Automotive Engineers (SAE) definira šest nivoa autonomnih sistema vožnje. Trenutno smo na drugom nivou; automobili su u mogućnosti kontrolirati upravljanje, ubrzavanje i kočenje, ali se od vozača i dalje traži sudjelovanje u vožnji. Zadnji nivo, peti, značio bi da su automobili u potpunosti autonomni te da ne zahtijevaju aktivno sudjelovanje vozača.
Korak u budućnost nije uvijek bio lagan. Kako se tehnologija razvija, vozači se prilagođavaju, a vlade pokušavaju držati korak.
Jedan od autonomnih automobila je i Honda Civic koja je izašla 2022. Jedna od najnovijih postavki na osnovnom Hondinom modelu je mogućnost autonomne vožnje te nježno kočenje pri približavanju drugom automobilu.
Honda je za CBS News izjavila da novi sistem nije u mogućnosti detektirati kraj ceste i nije osmišljen niti namijenjen kao hands-free tehnologija. Za novinarku CBS News-a, Brook Silva-Braga, naglasili su da se od vozača i dalje očekuje kontrola u svakom trenutku.
Kelly Funkhauser, istraživačica koji se bavi autonomnim automobilima i njihovom tehnologijom, boji se da takvi sistemi većinu vremena funkcioniraju besprijekorno te da mnogi vozači neće biti spremni kad se dogodi neizbježna iznimka.
„Ljudi imaju tendenciju potražiti različite stimulanse kada im postane dosadno”. Nadgledanje sistema koji radi bez greške izuzetno je dosadno. Najveći je problem što ostale značajke još nisu dovoljno razvijene”, rekla je Funkhauser.
Za proizvođače automobila ideja autonomne vožnje predstavlja i pogodnost i sigurnost. Nažalost, nijedno od tog dvoje još nije dostiglo željenu razinu razvoja.
„Vozi li osoba ili ne? Ako vozi, onda se sve ovo čini besmisleno, a ako ne- ne možete od vozača tražiti da vozi samo u određenom trenutku, kad automobil tako odluči“, rekla je Silva-Braga.
„Ono što zapravo govore i što vam prezentiraju je legalno upozorenje- preuzmite kontrolu nad vozilom, jer ne želimo odgovornost. Morate obratiti pažnju, iako smo svjesni koliko je to dosadno i znamo da ste samo čovjek i da vrlo vjerojatno nećete, ali mi odgovornost ne želimo iako znamo da nam sistem nije savršen”, rekla je Funkhauser.
Pedesetih godina prošlog stoljeća GM je predvidio autonomne automobile već 70-ih. 2018. su ih obećali za godinu dana.
Elon Musk je 2017. govorio kako će Tesla potpuno autonomno voziti svugdje u Americi.
To se još uvijek nije dogodilo, a umjesto toga, Tesla se trenutno suočava s federalnim istragama i tužbama oko kvara na Teslinom autopilotu.
Waymo je lansirao autonomne taksije, ali senzori korišteni za te automobile preskupi su za masovnu proizvodnju. TuSimple lansirao je opciju autonomne vožnje za svoje traktor/prikolice, ali oni obavezno moraju imati pouzdane vozače za volanom.
„Puno ljudi otkriva koliko je zapravo razvijanje tehnologije za sav kaos na cesti teže nego što su ikad pomišljali“, rekla je Funkhauser.
Prošle je godine Elon Musk priznao da nije očekivao da je razvijanje tehnologije za autonomnu vožnju toliko teško. Nakon toga, predstavio je odvažan plan, stavljajući potpuno autonomne automobile na prave prometnice i koristeći pažljivo pripremljene vozače Tesle koji su pratili automobile dok je Musk isprobavao i razvijao tehnologiju. Ideja je da će ovi prijeđeni testni kilometri pokazati što nedostaje Teslinoj tehnologiji na način na koji to samo stvarni uvjeti mogu.
Tesla se nije oglasila CBS-u, ali je opisala beta testove kao siguran način za poboljšanje softvera. Kritičari se nisu složili. Tvrde da je ovakav način testiranja potencijalna opasnost za sve vozače na cesti.
Customer Reports traži od proizvođača automobila da omoguće ove značajke samo za vozače koji pristanu odreći se svoje privatnosti i dopuste konstantno praćenje- značajke koje Tesla i GMC vozači već na neki način i imaju. Funkhauser kaže da ne vjeruje će vozači aktivno sudjelovati i pratiti rad ovih nesavršenih sistema, koji će izgleda trebati praćenje i aktivno sudjelovanje puno duže nego što se to u početku predviđalo.
„Mislim da nećemo moći naručiti automobil da nas pokupi kod kuće i doveze na posao barem do 2050.“
Funkhauser kaže da bi velika stvar za autonomne automobile bila kada bi imali mogućnost međusobne komunikacije i mogućnost interakcije sa stvarima oko sebe- ali ni to se ne čini moguće u bližoj budućnosti. U zadnjim danima Trumpove administracije, FCC (Savezna komisija za komunikacije) zaplijenila je većinu radio spektra koju su automobili planirali koristiti. Funkhauser i mnogi drugi stručnjaci tvrde da, ako se to uskoro ne promijeni, bit će iznimno teško uspostaviti komunikaciju između autonomnih automobila.