Domaći kupci u kupnji se koriste pametnim telefonima, a plaćaju karticama, a čak dvije trećine Hrvata kupi nešto online četiri puta godišnje.
Najviše se kupuje odjeću, obuću i modne dodatke na što se odnosi 43 posto transakcija u Hrvatskoj. Raste broj i vrijednost transakcija pa je tako prosječna transakcija za modu u četiri godine narasla s 394 na 447 kuna. Zanimljivo je da među svim online kupnjama najveću prosječnu vrijednost imaju one u kategoriji dom i vrt, što sugerira da se kupuje i namještaj. Tako je prosječna transakcija za opremu kuće ili vrta iznosila 1242 kune dok se primjerice za elektroniku u prosjeku izdvoji 927 kuna po transakciji.
Većina kupaca kupuje u domaćim trgovinama, u kojima su spremni puno više i potrošiti. Primjerice prosječna vrijednost transakcije u domaćim trgovinama je iznosila 721 kunu, a u stranim online trgovinama tek 268 kuna.
„Moda je kategorija koja je u posljednje dvije godine imala jak utjecaj na popularnost online kupnje. Kao kategorija ima veću frekvenciju kupnje, a kupuju uglavnom mladi, što značajno utječe na povećanje udjela online prodaje. Na povećanje kategorije u protekloj godini u Hrvatskoj utjecao je i snažan ulazak novih online trgovaca koji su specijalizirani za to područje i poznati su po potpunom iskustvu kupnje”, objašnjava Matjaž Robinšak, direktor istraživanja i partner u agenciji Valicon.
Dobna struktura online kupaca se u posljednje tri godine promijenila, prisutan je porast među pripadnicima Baby Boom generacije, koji predstavljaju udio od 30 posto svih kupaca. Očekivano među online kupcima, najviše je onih generacije X i milenijalaca, odnosno kupaca starih između 25 i 55 godina. Baby Boomeri, za koje vrijedi predrasuda da nisu digitalno osviješteni, a to su građani između 55. i 74. godine života tvrde da često kupuju na internetu, a samo ih se šest posto reklo da nikada nisu ništa kupili online.
U posljednje dvije godine, online kupci u Hrvatskoj najčešće obavljaju kupnju putem mobilnog telefona, a 2021. 67 posto kupaca je obavilo online kupnju putem pametnog telefona, a putem pametnih telefona se i informiraju. Transakcije se uglavnom plaćaju karticama svih vrsta, ali često je i plaćanje gotovinom pri preuzimanju putem kojeg je izvršeno 40 posto svih transakcija. Rast plaćanja pri preuzimanju istraživači pripisuju porastu online kupaca generacije Z, a oni imaju najviše 25 godina pa vjerojatno nemaju kartice.
„Na prvi pogled trend načina plaćanja na hrvatskom tržištu pokazuje da raste sklonost plaćanju pouzećem, no taj trend je potrebno promatrati iz konteksta ukupnog razvoja tržišta online trgovina. Većinom on se generira iz udjela kupnji u stranim online trgovinama. Međutim, u posljednje vrijeme raste popularnost domaćih i lokalnih trgovina, te su sve češća plaćanja pouzećem u tom segmentu online tržišta. Dugoročno, očekujemo da će se trend ponovno preokrenuti“, komentirao je Trpimir Smolić, direktor prodaje iPROM Hrvatska.
Istraživanje Shopper’s Mind 2021 provodi projektni konzorcij istraživačke kuće Valicon, platforme Jeftinije.hr i tvrtke iPROM. Istraživanje je provedeno u listopadu i studenom 2021. online anketiranjem CAWI metodom putem Valiconovog online panela Jaznam.hr (reprezentativni uzorak) i preko uzorka online trgovina koje su samostalno pozivale svoje kupce na sudjelovanje. Tako prikupljeni podaci ne koriste se u usporednim analizama i služe samo za usporedbu internet trgovine s reprezentativnim uzorkom.