Zrakoplovne tvrtke u Sjedinjenim Državama možda će morati otkazati letove ovog ljeta kako se bore da ispoštuju rok Savezne uprave za zrakoplovstvo (FAA) za nadogradnju radiovisinomjera da bi izbjegli smetnje s 5G mrežama. Međutim, neki se pitaju jesu li takve mjere uopće potrebne.
5G mobilne mreže pokrenute su u SAD-u u siječnju 2022., koristeći spektar u C-pojasu. Činjenica da su frekvencije bliske onima koje koriste avionski radiovisinomjeri, koji pružaju vrlo točne informacije o visini zrakoplova iznad tla, izazvala je strah da bi mreže sljedeće generacije mogle ometati rad opreme.
Podaci koje pružaju radiovisinomjeri informiraju drugu sigurnosnu opremu u zrakoplovu kao što su navigacijski instrumenti, sustavi za prepoznavanje terena i sustavi za izbjegavanje sudara. Bilo kakve smetnje u radu opreme mogu biti opasne.
Kako bi se izbjegle potencijalne situacije opasne po život, FAA je uvela obvezu da zrakoplovi imaju radiovisinomjere s minimalnim razinama performansi za procedure slijetanja pri slaboj vidljivosti. Svi visinomjeri koji ne zadovoljavaju razinu performansi koju zahtijeva savezna vlada morali bi se zamijeniti ili nadograditi o trošku zračnog prijevoznika.
Međunarodna udruga zračnih prijevoznika (IATA) procjenjuje da će troškovi nadogradnje radijskog visinomjera za jednu cijelu flotu iznositi više od 638 milijuna dolara.
Sigurnosno pitanje 5G mreže oko radijskih visinomjera rezultiralo je time da su američke telekomunikacijske kompanije kao što su AT&T, T-Mobile, UScellular i Verizon usporile svoje potpuno uvođenje 5G usluga. Kolektivno su se složili produžiti dobrovoljne mjere za smanjenje rizike za odašiljanje 5G C-pojasa u 188 američkih zračnih luka do siječnja 2028., prema podacima IATA-e. Prvotno se očekivalo da će završiti do 1. srpnja ove godine.
Iako je produljenje roka dobrodošlo, IATA u svojoj izjavi navodi da je industrija „godinama” pokušavala surađivati s FAA-om i telekomima u vezi s rizicima za nesmetano odvijanje zrakoplovnog prometa, ali da je reakcija stigla „pet do dvanaest” – tek kada su operatori pristali na ograničenja snage 5G prijenosa u blizini zračnih luka. FAA smatra da je rizik još uvijek dovoljno velik da opravdava ograničenja za zračne prijevoznike u uvjetima slabe vidljivosti.
„Zrakoplovne tvrtke nisu stvorile ovu situaciju, one su žrtve lošeg vladinog planiranja i koordinacije”, rekao je Nick Careen, IATA-in viši potpredsjednik za operacije, sigurnost i zaštitu. „Zabrinutost industrije oko 5G-a, izražena dugi niz godina na odgovarajućim forumima, zanemarena je i odbačena.” Nastavio je:
Zrakoplovnim su tvrtkama nametnuta polovična rješenja za implementaciju o vlastitom trošku i s malo uvida u njihovu dugoročnu održivost. Ovo produljenje prilika je za sve dionike, uključujući telekomunikacijske tvrtke, državna regulatorna tijela, zrakoplovne tvrtke i proizvođače opreme, da zajedno radimo na poštenom i pravičnom rješenju.